JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Kammarrätten i Stockholm söker föredragande

Arbetsuppgifter

Kammarrätten i Stockholm söker föredragande som vill arbeta med kvalificerad juridik på överrättsnivå. Som föredragande bereder du mål, gör rättsutredningar och sätter upp förslag till domar och beslut. Du föredrar mål för avgörande och antecknar vid muntliga förhandlingar. Du håller dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden och bidrar till domstolens verksamhetsutveckling.

Som föredragande på kammarrätten erbjuds du relevant utbildning och får kontinuerlig kompetensutveckling genom att hantera och diskutera de många frågor som uppkommer i kammarrättens skiftande måltyper. Du arbetar nära och tillsammans med andra föredragande och erfarna domare. Du erbjuds generösa friskvårdsförmåner och flexibla arbetstider. Du får arbeta i vackert och centralt belägna lokaler på Riddarholmen i Stockholm.


Kvalifikationer

Du ska ha juristexamen eller juris kandidatexamen och därefter några års erfarenhet av juridiskt arbete. Du ska ha goda juridiska kunskaper, god analytisk förmåga och ett gott omdöme. Du ska även kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska vara noggrann, ha stor arbetskapacitet samt kunna planera, organisera och prioritera dina arbetsuppgifter.

Det är särskilt meriterande om du har arbetat på domstol som notarie eller föredragande. Meriterande är också goda kunskaper inom rättsområdena skatt, migration och socialförsäkring samt erfarenhet av arbete på förvaltningsmyndighet där dessa rättsområden hanteras.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga och social kompetens. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön, etnisk och kulturell bakgrund. Eftersom de flesta av våra medarbetare är kvinnor ser vi gärna manliga sökande.

Behörighetskrav

Av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar följer att föredragande i kammarrätt ska vara svensk medborgare.

Upplysningar

Urval och beslut om anställning kommer att ske löpande.

Tester kan komma att användas under rekryteringsprocessen.

Förutom personligt brev och meritförteckning så ska du, för det fall du är notariemeriterad, bifoga ditt betyg från notarietjänstgöringen. För att din ansökan ska bli rättvist bedömd ska du besvara alla frågor, särskilt enkätfrågorna som finns i Visma recruit. Glöm inte att märka ansökan med KST 2017/516.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse.

Antal platser: 8
Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning.


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2018-01-21
Arbetsgivarens referensnummer: KST2017/516
Ansök här


Kontakt

Clara Ljunggren
Administrativ fiskal
08-561 690 60
clara.ljunggren@dom.se

Sofia Kinnunen Bengtsson
Administrativ fiskal
08-561 690 61
sofia.kinnunenbengtsson@dom.se

Patricia Schömer, Saco-S
Kammarrättsråd
08-561 692 38
patricia.schomer@dom.se

Lars Thun
IT-handläggare, ST-domstol
08-561 694 02
lars.thun@dom.se


Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Kammarrätten i Stockholm samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.


Om Kammarrätten i Stockholm

Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har cirka 240 medarbetare, varav ungefär 180 är jurister. Organisationen består av sex dömande avdelningar samt en administrativ enhet.

Kammarrätten handlägger ca 25 000 mål om året och har ca 600 olika måltyper, vilket möjliggör en stor variation i det dagliga arbetet. Som föredragande har du stora möjligheter att få en bred och fördjupad kunskap inom exempelvis skatte-, migrations- och socialförsäkringsrätt. Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet.